چه کسانی برای انتخابات حاشیه می سازند؟ :: راه شهدا

راه شهدا

هیچ شنیده ای که مرغی اسیر،قفس را هم بر دارد وباخود ببرد؟
راه شهدا
بعضی ها ما را سرزنش می کنند که چرا دم از کربلا می زنید و از عاشورا ؛ آنها نمیدانند که برای ما کربلا بیش از آنکه یک شهر باشد یک افق است که آن را به تعداد شهدایمان فتح کرده ایم ، نه یک بار نه دو بار ... به تعداد شهدایمان
شهید علی آذرفر
پیوندها
وصیت‌نامه شهدا
آخرین نظرات
  • ۲ فروردين ۹۵، ۱۶:۲۷ - ابوالفضل نخعی
    +

چه کسانی برای انتخابات حاشیه می سازند؟

دوشنبه, ۱۳ خرداد ۱۳۹۲، ۰۶:۱۳ ب.ظ

 

اعلام نتایج احراز صلاحیت کاندیداها بهانه ای شد برای اصلاح طلبان و جنبش سبزی ها تا از این طریق بار دیگر هجمه های خود را علیه نظام و انتخابات وارد کنند تا شاید بتوانند در روند یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خدشه ای وارد نمایند.

با توجه به اعلام نتایج احراز صلاحیت کاندیداهای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری از سوی شورای نگهبان و رد صلاحیت هاشمی رفسنجانی، اصلاح طلبان و حامیان جنبش سبز که با ورود هاشمی به انتخابات امید تازه ای برای حضور در عرصه سیاسی کشور و تجدید حیات سیاسی خود یافته بودند ناامید شده و روی به اظهارات و مواضع انتقادی و تخریبی آورده اند. در همین راستا آنها طی روزهای اخیر با القائات گوناگون سعی در مخدوش جلوه دادن انتخابات و روند تأیید صلاحیت ها نموده اند که نوشتار پیش رو به اهم محورهای تحرکات اصلاح طلبان پس از رد صلاحیت هاشمی به طور اجمال می پردازد.

• واکنش ها به رد صلاحیت هاشمی
اعلام رد صلاحیت اکبر هاشمی رفسنجانی از سوی شورای نگهبان، با انتقادات و واکنش های زیادی از سوی اصلاح طلبان و البته برخی افراد به اصطلاح اصولگرا همراه بود.
یکی از کسانی که در این خصوص واکنش نشان داد سید حسن خمینی بود. وی با نوشتن نامه ای به هاشمی اظهار داشت که "خبر غیر قابل باور عدم احراز صلاحیت جنابعالی در نامزدی انتخابات ریاست جمهوری دل همه علاقمندان به شما و بخشی عظیم از دلبستگان به امام عظیم الشأن و دوستداران رهبری معظم انقلاب را بدرد آورد."
اما واکنش مجید انصاری از این رد صلاحیت قابل تأمل است. وی با اهانت به شورای نگهبان و لقب دادن این نهاد به "تروریست های حیثیتی" اظهار می دارد: «تروریست های حیثیتی امروز حق دارند عصبانی باشند. وقتی خبر نظرسنجی بسیج را خواندند که هاشمی ۵۷ درصد رای قطعی و حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد هم افزوده خواهد داشت و در مرحله اول با ۷۰ درصد پیروز انتخابات خواهد بود به صرافت برای تغییر روند انتخابات افتادند. »
صادق زیباکلام نیز با بزرگنمایی از این رد صلاحیت، آن را "موجبی برای شکاف عمیق در جمهوری اسلامی دانسته که به اعتبار نظام صدمه اساسی می زند."
در یکی دیگر از این واکنش ها، مصطفی تاج زاده- عضو ارشد جبهه منحله مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب- با هجمه به شورای نگهبان به یکی از سایتهای حامی فتنه می گوید: «هاشمی به میدان آمده بود تا با اتکاء به خدا و رأی شما و با شعار اتحاد و اقتدار و تشکیل دولت وحدت ملی، پرچم دار راهی شود که در آن پول و پاسپورت و پرچم ملی اعتبار خود را مجدداً بازیابد. اما با کمال تأسف انسدادطلبان و انحصارجویان با سوء استفاده از نظارت بر انتخابات، فرصتی تاریخی را از ملت ما گرفتند.»
در بیانیه جبهه منحله مشارکت نیز آمده است: «بدیهی است که با ناکامی در گام اول، گام دوم مهندسی انتخابات باید عملی می‌شد تا نیازی به تدبیر صندوق‌های رأی نباشد. رد صلاحیت هاشمی با فشار نیروهای امنیتی و نظامی در این شرایط عملی شد.»
ناگفته نماند که برخی از روحانیون حامی اصلاحات و جنبش سبز نیز در اعتراض به این رد صلاحیت واکنش نشان داده و طی تماس تلفنی و یا حضوری مراتب ناراحتی خود را به اطلاع هاشمی رسانده اند .

• هجمه به شورای نگهبان
با اعلام نتایج احراز صلاحیت ها از سوی شورای نگهبان، حجم گسترده ای از تخریب ها و هجمه ها علیه شورای نگهبان آغاز شده است . اصلاح طلبان که انتظار رد صلاحیت هاشمی را نداشتند با شنیدن این خبر خط تخریبی علیه شورای نگبان را پیش گرفته و به نتایج اعلام شده تاختند.
در همین راستا محمدتقی کروبی اظهار داشته است: «مهلت بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری توسط شورایی که بر خلاف وظایف قانونی اش سال هاست به ابزار یک جریان سیاسی تبدیل شده به پایان رسید.»
اردشیر امیرارجمند-مشاور ارشد میرحسین موسوی در انتخابات۸۸- نیز با ادعای اینکه "شورای نگهبان به جای حفاظت از حقوق مردم تبدیل به نهادی شده که مانع تحقق دموکراسی و حق تعیین سرنوشت مردم است و از قانون بر علیه حق و عدالت و تنها به عنوان ابزار خشونت استفاده می شود" ابراز نظر نموده که "شورای نگهبان حق ندارد به صورت گزینشی و خودسرانه و بدون رعایت اصول و موازین بنیادین حقوقی هرگونه که میخواهد قانون اساسی را تفسیر و اجرا کند. به همین دلیل چنین تصمیماتی فاقد اعتبار حقوقی است."
همچنین جمیله کدیور با کنایه اعتراضی نسبت به دلیل رد صلاحیت هاشمی با اهانت به اعضای شورای نگهبان اظهار داشته است: «در صورت عدم ورود رهبری برای باز کردن گرهی که "کهنسالان" شورای نگهبان فراهم کردند، ضروریست اصلاح طلبان به فکر کاندیدای جایگزین باشند.»

• هجمه به رهبری
با رد صلاحیت هاشمی رادیکالهای جریان اصلاحات علاوه بر تاختن به شورای محترم نگهبان روی به هجمه علیه مقام معظم رهبری آورده و قصد دارند با تحت فشار قرار دادن رهبر معظم انقلاب جهت صدور حکم حکومتی زمینه ورود هاشمی را فراهم آورند.
در همین راستا مصطفی تاجزاده طی پیامی با اهانت به اعضای شورای نگهبان اظهار داشته است: «چنانچه رهبر از انجام وظیفه قانونی خود در مهار خودسری های جنتی و استیفای حقوق ملت قصور ورزد، وی را مسئول مستقیم این انتخابات رسوا و تک اسبه و نیز نابسامانی های مدیریت اجرایی کشور، پس از این انتخابات خواهیم خواند. هم چنان که دولت آتی را دولت کودتا خواهیم نامید.»
اردشیر امیرجمند نیز مدعی شده است: «عواقب این نوع رفتارهای غیرقانونی مستقیما به عهده ی رهبر جمهوری اسلامی است که با حمایت غیر موجه و غیر اصولی از اقدامات غیر قانونی شورای نگهبان راه تحقق دموکراسی و مردم سالاری را در ایران مسدود کرده است.»
* این اظهارات تهدیدآمیز حامیان فتنه حاکی از آن است که در صورت عدم تحقق نتیجه مطلوب و مورد دلخواه آنها احتمال بروز هر نوع واکنشی از تحریم انتخابات گرفته تا ایجاد بلوا و آشوب های خیابانی وجود دارد. این مسئله ای است که در برخی اظهارات و بیانیه های آنها نیز مشاهده می شود.

• تشکیک در سلامت انتخابات
تشکیک در سلامت انتخابات یکی از راهبردهای جریان فتنه و اصلاحات برای مخدوش کردن انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری می‏باشد. لذا عناصر رادیکال این جریان در راستای پیگیری این راهبرد از القای مسائلی چون انتخابات مهندسی شده و عدم سلامت انتخابات و... بهره می‏گیرند. در واقع این خطی است که از مدت ها پیش از سوی این جریان پیگیری شده و اکنون با اعلام نتایج احراز صلاحیتها بروز و ظهور بیشتری یافته است.
در همین راستا اردشیر امیرارجمند با بیان اینکه "مهندسی انتخابات قبل از انتخابات آغاز شده " اظهار داشته است: «اصولا اقتدارگرایان از برگزاری انتخابات به صورت دموکراتیک واهمه دارند و مایل به ایجاد فضای بحث و گفت و گو در جامعه نیستند و همچنین از انتخاب شدن آقای هاشمی مطمئن بودند و طبیعی بود که مانع حضور ایشان شوند.»
این عنصر رادیکال اصلاحات در واقع با بیان این مطلب، اصولگرایان و البته در رأس آن نظام را متهم به اعمال نظر و دخالت در امر احراز صلاحیت ها کرده و به گونه ای القا می نماید که گویی نظام و اصولگراها با این اقدام به دنبال بیرون کشیدن کاندیدای مورد نظر خود از فیلتر شورای نگهبان بوده اند.
وب سایت کلمه - که توسط عناصر فراری همچون امیر ارجمند و سراج میردامادی اداره می شود- نیز مدعی شده است:« با توجه به آرایش جدید سیاسی در کشور و اعلام انصراف تعدادی از اصولگراها از یک سو و عدم تایید هاشمی رفسنجانی این بار نه مهندسی انتخابات که شکلی دیگر از یک کودتا در حال وقوع است.»
* این اظهارات حتی پا را فراتر گذاشته و مدعی وقوع کودتای انتخاباتی!! است که می تواند با هدف تحریک افکار عمومی و ایجاد اعتراضات احتمالی صورت گرفته باشد.

• تحریک عارف به کناره گیری
با رد صلاحیت هاشمی گزینه های پیش روی اصلاح طلبان منحصر در عارف و روحانی – و البته غرضی-شده است گزینه هایی که چندان مطلوب اصلاح طلبان نمی باشد. آنها برای اینکه اعتراض خود را به این نتایج اعلام کنند در تلاشند تا دیگر کاندیداهای مرتبط با اصلاحات را از کاندیداتوری منصرف کنند و چون اصلاح طلبان بنا به دلایلی حسن روحانی را گزینه همسو با خود نمی بینند و حتی برخی از آنها وی را اصولگرا!! برمی شمرند استارت این کار را با محمدرضا عارف زده اند تا با کناره گیری وی از عرصه رقابت عملا اصلاح طلبان کاندیدایی در انتخابات نداشته باشند و به نوعی به تحریم انتخابات منجر شود.
از این رو رسانه های حامی اصلاحات طی مطالب مختلف خواهان کناره گیری عارف از عرصه انتخابات شده و وی را برای این کناره گیری تحریک می نمایند. در همین راستا محمد کیانوش راد- از نمایندگان مجلس ششم و عضو شورای مرکزی حزب منحله مشارکت - اظهار داشته است: «عارف نه بدلیل هجمه به خاتمی و نیامدنش و نه به دلیل حذف غیر عادلانه و غیر قانونی هاشمی، بلکه بدلیل اعتراض به تداوم شیوه ناصوابِ فعلی، که اساس نظام را در معرض تهدید و فروپاشی قرار داده است و به منظور دفاع از حقِ مردم، می تواند و باید کاری کند کارستان. کار ماندگار او در این موقفِ تاریخی کناره گیری از کاندیداتوری است. ...»
همچنین در یکی از صفحات فیس بوک این جریان آورده شده است که "آقای عارف اگر چند دقیقه صادقانه فکر کند که چرا شورای نگهبان او را تایید و هاشمی را رد صلاحیت کرد، همین فردا انصراف خودش را اعلام می کند."

نظرات  (۱)

سلام حاج آقا

آیا معرفی جلیلی به عنوان نماینده گفتمان انقلاب اسلامی یک اشتباه بزرگ از سوی قشر مذهبی حامی وی نیست؟ آیا رای نیاوردن او این القاء را در پی ندارد که دیگر گفتمان انقلاب باید به موزه ها سپرده شود و الان باید به چیزهای مهمتری پرداخت؟

چون اگر جلیلی رای نیاورد، این موضوع بهانه ای برای دشمن نمیشود که نظام را زیر سوال ببرد و کوس انا الحق بودن ادعاهای خود را سر دهند؟

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">